Guide: Lønindberetning og udbetaling af løn

Lønudbetaling er et af de vigtigste emner inden for personalehåndtering. Når du ansætter en medarbejder, skal personen selvsagt have løn. Derfor skal du have styr på lønudbetaling og lønadministration, så du undgår problemer og bekymringer for både dig selv og din medarbejder.

Det smarte er, at en stor del af lønnen kan automatiseres med det rette lønprogram. Du kan læse mere om fordelene ved at anvende et lønsystem til lønindberetning og udbetaling af løn herunder. Du kan også finde en guide til valg af nyt lønprogram på vores website.

Lønudbetaling

Lønudbetaling indebærer meget mere end bare de penge, din medarbejder får ind på sin konto. Der skal nemlig også betales skat, AM-bidrag og ATP. Ud over det skal din medarbejder have feriepenge. Hvis din virksomhed har pensionsordning, skal medarbejderen også have pension – osv.

Der er meget at holde styr på, og derfor har Salary automatiseret processen, så du slipper for unødigt og tidskrævende tastearbejde og reducerer fejl.

Lønindberetning

Når du skal udbetale løn, skal du også indberette løn. Lønindberetning betyder, at du skal indberette oplysninger til forskellige instanser – bl.a. SKAT, ATP,  Feriekonto og e-Indkomst. 

E-Indkomst er et register, hvori alle indkomstoplysninger samles, så de er ét sted. På den måde kan både medarbejderen og det offentlige få mulighed for at kontrollere indkomsten. Dette omfatter blandt andet også SU, pension, dagpenge og kontanthjælp. Det er obligatorisk for alle arbejdsgivere at indberette løn til e-Indkomst.

Derudover skal du også lave en indberetning, hvis der er en måned, hvor du ikke udbetaler løn. Det gør du ved at lave en 0-indberetning. Gør du ikke dette, vil du få en bøde på 800 kr. fra SKAT. Her kan et lønprogram som Salary også være behjælpeligt: Salary laver automatisk og helt gratis en 0-indberetning de måneder, hvor du ikke udbetaler løn. På den måde slipper du for at huske på det – og undgår unødige bøder.

Hvad skal en lønseddel indeholde?

Det er lovpligtigt, at en medarbejder modtager en lønseddel i forbindelse med lønudbetaling, da det fungerer som et bevis på, at medarbejderen har fået udbetalt sin løn, og at arbejdsgiveren har trukket skat, ATP og AM-bidrag af medarbejderens løn. Beløbene vil også blive vist på medarbejderens årsopgørelse.

Der er ikke specifikke krav til, hvordan lønsedlen skal se ud, så længe dets indhold er i overensstemmelse med medarbejderens ansættelseskontrakt. Der er dog enkelte krav til, hvad en lønseddel skal indeholde. Dette inkluderer information om:

  • Medarbejderens løn i den pågældende periode
  • Den periode, som lønsedlen dækker over
  • Det beløb, som er trukket i skat og AM-bidrag
  • Medarbejderens navn, adresse og CPR-nummer
  • Arbejdsgivers navn, adresse og CVR-nummer

Sådan udbetales løn: manuelt, automatisk – eller fleksibelt

Når du skal udbetale løn til dine medarbejdere, kan det gøres på flere måder. Hvis du vil udbetale løn manuelt, kan du gøre det ved at overføre penge fra din virksomhedskonto til dine medarbejdere.

Du kan også vælge at bruge et lønsystem som Salary. Der er mange fordele ved at bruge et lønsystem – blandt andet giver Salary dig mulighed for at vælge overførselsservice.

Ved at lave en overførselsaftale mellem Salary og din bank overføres medarbejdernes løn automatisk via NETS.

Det gør det nemt for dig at overføre løn: Du slipper for manuelt arbejde med lønudbetalingen, og samtidig kan du stole på, at din medarbejder automatisk får udbetalt sin løn hver måned.

Med en overførselsservice bliver det let for dig som arbejdsgiver at udbetale løn, men det kan faktisk blive endnu mere fleksibelt. Efter du har oprettet overførselsservice kan Salary nemlig som det eneste lønsystem i Danmark tilbyde fleksibel lønudbetaling til dine ansatte. Vi kalder det Swipe, og her bestemmer medarbejderne selv lønningsdagen. 

Med Swipe styrer dine medarbejdere selv deres lønudbetaling fra mobiltelefonen. Ét swipe er alt, der skal til – så er lønnen på vej.

Med fleksibel lønudbetaling får dine medarbejdere mere kontrol over deres økonomi, frihed til at være spontan og mulighed for at tage sig af uforudsete udgifter, når de opstår. Samtidig kan du som arbejdsgiver selv sætte rammerne for hvor meget de ansatte kan swipe. 

Det giver overskud – mentalt såvel som på kontoen. Overskuddet giver gladere medarbejdere. Og det bidrager til at skabe en arbejdsplads, som fastholder de gode medarbejdere.

Vil du vide mere? Du kan læse om de mange fordele ved Swipe her.