Guide: Sådan starter du egen virksomhed

Skridtet til at starte egen virksomhed kan være stort for mange mennesker. Måske har du gået og overvejet det i mange år, eller måske har du for kort tid siden fået verdens bedste forretningsidé? 

Nu skal du i gang, og det første spørgsmål, der falder dig ind, er: Hvordan starter man en virksomhed

I dette blogindlæg har vi lavet en udførlig og overskuelig guide til dig, som ønsker at starte egen virksomhed, så du kan komme godt fra start.

Du vil blive introduceret for følgende emner: 

  • Opstart af virksomhed – hvordan kommer man igang?
  • Test din forretningsidé (proof of concept)
  • Udarbejd en konkret forretningsplan
  • Find på et godt virksomhedsnavn
  • Vælg virksomhedsform
  • Opret CVR-nummer til din virksomhed
  • Skatte- og momsregler for nystartet virksomhed
  • Lønsedler: Slip for det manuelle arbejde

 

Opstart af virksomhed: Hvordan kommer man igang?

Når man skal starte egen virksomhed, er der en masse ting, som man skal være opmærksom på, og man som minimum skal starte med at gøre. 

Det kan godt virke uoverskueligt med alle de ting, man skal have styr på, men hvis man tager et skridt af gangen, trin for trin, er det faktisk nemmere, end man tror. 

Før du kaster dig hovedkulds ud i dine iværksætterdrømme, er første trin at udtænke en forretningsplan.

 

Test din forretningsidé (proof of concept)

Start med at teste din forretningsidé ved at stille dig selv følgende spørgsmål:

Hvilken værdi skaber min idé? 

Vil din idé kunne hjælpe mennesker med at få et bedre eller rigere liv? Løser den et aktuelt problem eller udfordring, som andre står med netop nu?

Hvordan er min idé unik i forhold til de allerede eksisterende services/produkter? 

En unik idé kaldes også en USP (Unique Selling Point). Det er din USP, der adskiller dig fra mængden af konkurrenter på markedet. Tænk fx på Apple – deres USP har altid været at fokusere på eksklusivt design og brugervenlighed, og det er netop på grund af disse features, at vi køber deres produkter.

Har du en særlig viden om markedet eller produktet, som kan give dig en fordel?

De bedste forretningsidéer tager udgangspunkt i folks faktiske behov. Så hvis du har en særlig indsigt i en bestemt målgruppes behov, kan du bruge denne viden til at udvikle dit produkt. 

Tag fx M&M’s. De vidste, at folk generelt var irriterede over, at chokolade-snacks ofte smelter i hænderne. Derfor udviklede de den velkendte M&M, der grundet sin ydre skal har sværere ved at smelte i hånden.

 

Udarbejd en konkret forretningsplan

Til opstart af egen virksomhed skal der først udarbejdes en konkret forretningsplan

Det er altid en god idé at udarbejde en forretningsplan, når du skal starte egen virksomhed, da forretningsplanen sikrer, at du har gennemtænkt alle elementer af rejsen. 

Forretningsplanen er helt din egen. Det betyder, at du løbende kan revidere og ændre i den. Så bliv ikke skræmt væk af at skulle sætte ord på dine idéer. Det vigtigste er, at du har et overordnet framework at læne dig op ad her i opstartsfasen, så du bedre kan have øjnene på bolden.

 

Elementer i en god forretningsplan

Her er en tjekliste over en række elementer, som helst skal fremgå i din forretningsplan, når du skal starte egen virksomhed: 

  • Hvad er dit produkt/ydelse?

For at du kan komme godt fra start, er det meget vigtigt, at du bliver klar over med dig selv, hvad dit produkt eller serviceydelse er. Spørg dig selv: “Har folk et behov for mit produkt?”. Vær gerne super kritisk over for dig selv med dette spørgsmål, og få eventuelt diskuteret idéen med en ven eller bekendt.

  • Ressourcer

Har du som ejer den kapacitet og ressourcer, som det kræves for at drive virksomheden? Undersøg eventuelt mulighederne for at optage et banklån til finansiering af opstartskapital. Her skal du kontakte forskellige banker og sparekasser og høre om mulighederne for finansiering af din virksomhed. 

Netop derfor er det også vigtigt, at du allerede her har en konkret forretningsplan og en konkret beskrivelse af dit produkt/ydelse.

  • Etableringsbudget

For at blive klog på mulighederne for finansiering af din nye virksomhed kan det være en fordel at have lagt et etableringsbudget. Det vil sige en oversigt over de penge, du skal bruge på fx lokaler, markedsføring, kontorudstyr osv. 

På den måde bliver samtalen med bankerne langt mere konkret og konstruktiv. 

 

Find på et godt virksomhedsnavn

Til opstart af egen virksomhed kræves et godt virksomhedsnavn

Du har allerede gjort dig store tanker om din overordnede forretningsplan og forretningsidé, og du kan bruge denne viden til at finde på det perfekte virksomhedsnavn. 

Brug dine kreative evner til at finde på det bedste navn – eller spørg eventuelt en kreativ ven om de har nogle gode idéer, der samtidig fremhæver det unikke ved din virksomhed. 

Udover det kreative er der også en række konkrete regler, du skal følge mht. virksomhedsnavnet:

4 regler for virksomhedsnavne

Nu er tiden inde til at finde på et godt og passende virksomhedsnavn. Her er 4 regler, du skal være opmærksom på i den sammenhæng:

  • Navnet må ikke være registreret i forvejen

Det siger sig selv. Du må ikke bruge et allerede eksisterende virksomhedsnavn. Søg på navnet i CVR-registret for at se, om navnet er registreret i forvejen.

Du må heller ikke navngive din virksomhed på en måde, så forbrugere kan forveksle dig med andre virksomheder. Det samme gælder også for logoer og varemærker. 

  • Er din virksomhed et selskab, skal det fremgå af navnet

Hvis du etablerer et anpartsselskab (ApS) eller aktieselskab (A/S), skal det fremgå af virksomhedsnavnet – fx Salary ApS. 

Det er vigtigt, idet selskaber har “begrænset hæftelse”. Det betyder, at kreditorer ikke kan gøre krav på din privatkapital i inddrivelse af eventuel gæld. 

  • Virksomhedsnavn skal være i tråd med erhvervsaktiviteten

Dit virksomhedsnavn må ikke bevidst forsøge at vildlede kunder. Og det er på mange måder indlysende, at man ikke skal kalde sin forretning for “Vegansk Køkken”, og samtidig udelukkende servere kødretter. 

  • Oplys navnet på officielle dokumenter og kanaler

Når du har registreret dit virksomhedsnavn, er det vigtigt, at du husker at oplyse navnet på officielle dokumenter såsom breve og mails. 

Det samme gælder for dine officielle kanaler såsom din hjemmeside, hvor CVR-nummer og adresse også bør fremgå.

 

Vælg virksomhedsform

Når du skal oprette virksomhed, skal du overveje, hvilken virksomhedsform du vil have. Det vil som sagt også have betydning for dit valg af virksomhedsnavn.

Er det et selskab eller en privatejet virksomhed, du ønsker at starte? Du skal overveje det grundigt, for det valg du træffer, afgør hvilke regler, der gælder for din pågældende virksomhed. 

Man skelner typisk mellem 5 forskellige slags virksomhedstyper: 

  1. Privat mindre ejet virksomhed (PMV)
  2. Enkeltmandsvirksomhed
  3. Interessentskab (I/S)
  4. Anpartsselskab (ApS)
  5. Aktieselskab (A/S)

Du kan få et overblik over de forskellige virksomhedsformer, og hvis du stadig er i tvivl om, hvad der er det rette for dig, når du skal starte egen virksomhed, kan du også gennemgå Erhvervsstyrelsens guide til at vælge virksomhedsform

 

Opret CVR-nummer til din virksomhed

Opret din egen virksomhed med CVR med en opstartspakke fra Billy og Salary

Du har bestemt dig for virksomhedsnavn og virksomhedsform. Det er derfor nu tid til at oprette dit CVR-nummer – altså såfremt du regner med at omsætte for mere end 50.000 kr. om året, hvilket du højst sandsynligt gør.

Kravene for at oprette et CVR-nummer er ret få; alt du skal bruge, er dit private NemID og NemID medarbejdersignatur. Klik her for at oprette CVR-nummer og registrere din virksomhed hos VIRK. 

Opret CVR med en opstartspakke fra Billy integreret med Salary

Registrering af CVR-nummer, og alt dette indebærer, kan for mange være en møjsommelig og tidskrævende proces. Derfor er Billy, Lunar, LegalDesk, og Salary gået sammen, og skabt en  opstartspakke til nye iværksættere. Med opstartspakken får man: 

  • Oprettelse af virksomhed 
  • Erhvervskonto 
  • Regnskabsprogram
  • Første årsregnskab
  • Gratis lønsedler første år med Salary Premium 

 

Skatte- og momsregler for nystartet virksomhed

Nu er du kommet rigtig godt i gang. Du er måske allerede begyndt at tjene de første penge. Det betyder også, at du skal til at se på skatte- og momsregler.

Skatte- og momsregler kan generelt godt være lidt af en jungle at finde rundt i, men ikke desto mindre er det vigtigt at have styr på. 

Dermed står du ikke lige pludselig til at få en kæmpe regning eller bøde ind af døren. Reglerne er forskellige, alt efter hvilken virksomhedsform du har valgt, så det skal du have styr på først. 

SKAT har på deres hjemmeside oprettet en “Start up med skat” guide, hvor du kan læse meget mere om moms- og skatteregler. Derinde kan du også læse om årsregnskaber, bogføring mm., som også er vigtige detaljer at have styr på, når du skal starte egen virksomhed. 

 

Lønsedler: Slip for det manuelle arbejde

Som virksomhedsejer kan man nemt komme til at bruge alt for meget tid på administrative opgaver. Især lønnen kan blive en tidsrøver hvis du vælger at gøre det manuelt, da der både skal tages højde for SKAT, ATP, feriekonto, pension, og beregnes korrekt løn til de ansatte. 

Du skal også manuelt overføre lønnen til de ansatte, så det er ret tungt administrativt arbejde, og det er derfor nemt at begå fejl. 

Når du skal starte din egen virksomhed anbefaler vi derfor, at du bruger vores automatiserede lønsystem med gratis oprettelse. Så er der styr på det hele, og du endda starte gratis eller vælge at automatisere lønnen for kun 19 kroner per lønseddel. På den måde frigiver du essentielle ressourcer i virksomheden, som du i stedet kan fokusere på eksekvering af kerneopgaver. Lær mere her.

Insisterer du alligevel på at udføre lønarbejdet manuelt, kan du læse vores guide om hvordan man laver lønsedler og downloade vores gratis lønseddel skabelon

Husk det er vigtigt at holde sig inden for lovgivningen og reglerne for hvordan en lønseddel skal udarbejdes, og du kommer desværre nemt til at lave fejl, når du gør det manuelt. 

Med Salarys lønsystem behøver du ikke være regnskabsuddannet for at bruge vores automatiserede lønsystem, og du sparer en masse uvurderlig tid på administration.

Læs om vores lønsystem her 

 

Ofte stillede spørgsmål: 

Hvad koster det at starte egen virksomhed?

Hvad det koster at starte sin egen virksomhed afhænger af virksomhedsformen. Man skal holde øje med stiftelsesgebyr og krav til minimum selskabskapital.

 

  • Enkeltmandsvirksomhed (EVS)

Stiftelsesgebyr: 0 kr. 

Minimum selskabskapital: 0 kr.

 

  • Interessentskab (I/S)

Stiftelsesgebyr: 0 kr. 

Minimum selskabskapital: 0 kr.

 

  • Anpartsselskab (ApS)

Stiftelsesgebyr: 670 kr.

Minimum selskabskapital: 40.000 kr.

 

  • Aktieselskab (A/S)

Stiftelsesgebyr: 670 kr.

Minimum selskabskapital: 400.000 kr.


Priserne inkluderer ikke eventuelle omkostninger til advokater og lignende services, der ofte er nødvendige ved oprettelse af visse selskabsformer. 

 

Hvad tjener man som iværksætter?

Som du nok kunne forestille dig, er der stor forskel i, hvor meget man tjener som iværksætter/selvstændig. Ifølge SMV Danmark er medianindkomsten for selvstændige 27.000 kr. om måneden, hvilket er 6.000 kr. lavere end lønmodtageres. 

Dog er der ubegrænsede muligheder for vækst som iværksætter og selvstændig. 

 

Hvor meget må man tjene, før man skal have CVR-nummer?

Hvis du omsætter for mere end 50.000 kr. over en periode på 12 måneder, skal du anskaffe dig et CVR-nummer. Virksomheder der tjener over de 50.000 kr. skal nemlig momsregistreres, og dertil kræves et CVR-nummer.

 

Hvad koster en enkeltmandsvirksomhed?

Det er gratis at oprette en enkeltmandsvirksomhed.