Medarbejdertrivsel, stress, arbejdsmiljø… ja det er formentlig ikke nye fokusområder for dig, slet ikke hvis du sidder med HR til dagligt. Men selvom medarbejdertrivsel har fået et øget fokus i mange virksomheder, så viser tallene et stadig antal stigende voksne danskere, som rammes af stress hvert år. Faktisk er andelen, som scorer højt på stress skalaen steget fra 21% i 2013 til 29% i 2021*.
Når medarbejdertrivsel svigter, gør det ondt… ikke kun på medarbejderne, men også på virksomhedens bundlinje. Som et eksempel estimerer man, at når en medarbejder med en månedsløn på 20.000 kr. er sygemeldt i to måneder, koster dette virksomheden lige knap 100.000 kr., i direkte og indirekte omkostninger**.
Endeligt viser tal også, at bedre trivsel resulterer i mere produktivitet, kreativitet og udvikling, hvilket selvfølgelig også styrker virksomheden, både fra et økonomisk og menneskeligt perspektiv. Ja argumenterne er ikke til at tage fejl af… bedre medarbejdertrivsel reducerer sygefravær og understøtter virksomhedens bundlinje.
Prøv Salary gratis
Medarbejdertrivsel starter med data
Men hvor skal du starte, hvor finder du det nødvendige data og hvordan får du overblik over medarbejdernes fravær, så I kan foretage konkrete tiltag for en bedre trivsel på arbejdspladsen?
Et godt sted at starte er for eksempel ved at kigge ind i jeres fraværsdata; hvor meget fravær har jeres medarbejdere, hvilke typer for fravær ser I typisk og er der nogle udsving i, hvor meget fravær jeres medarbejdere har i særlige perioder?
Alt sammen data, som giver jer en indikation af, hvorvidt I har et trivsels problem og hvordan dette skal håndteres. Kombineres denne data med hyppige trivselsmålinger og medarbejdersamtaler, så har I et godt fundament til at forbedre trivslen i virksomheden.
Prøv Salary gratis
Få overblik over jeres fravær og trivsel med Salary
I Salary finder du en lang række værktøjer, som kan hjælpe dig med at få overblik over jeres fravær, og dermed hjælpe jer med at forbedre jeres medarbejderes trivsel.
Som administrator kan du nemt få overblik over medarbejdernes fravær, ikke mindst når du skal godkende fravær. Med Fraværskalenderen får du nemlig et visuelt overblik over de ansattes fravær, og kan nemt se hvem der er på arbejde hvornår, og om de ansattes ferie overlapper hinanden inden fraværet godkendes. Kort sagt bliver Fraværskalenderen din bedste ven, når du skal have et hurtigt overblik over de ansattes fravær. Læs mere om fraværskalenderen.
Med Fraværsrapporten får du samtidig værdifuld data, til at danne dig et overblik over, hvor meget og hvilken type fravær dine medarbejdere har, i en given periode. Vigtige data som du kan anvende til at finde tendenser og huller i jeres trivsel blandt jeres medarbejdere. Du eksporterer fraværsrapporten under Virksomhed > Rapporter > vælg Fraværsregistrering.
Har I samtidig en afspadseringsordning og har brug for at føre regnskab over jeres medarbejders overtid, så kan I også overlade dette til Salary. Du skal blot slå funktionen Flekstid og afspadsering til, og tilføje de medarbejdere, som skal med på ordningen. Herefter kan medarbejderen selv registrerer timer direkte i medarbejder-appen. Det er nemt for medarbejderne, og dejlig nemt for dig der laver løn. Læs mere om afspadsering og flekstid.
Prøv Salary gratis
Medarbejder-appen gør fraværsregistrering enkelt
Fraværsregistrering er gjort enkelt for dine medarbejdere med Salarys medarbejder-app. Her kan dine medarbejdere nemlig registrerer deres tid og fravær, når det passer dem direkte på deres mobiltelefon. Herefter sendes informationen videre til godkendelse i lønsystemet, hvor det beregnes og inkluderes i lønnen.
Som noget nyt giver appen også dine medarbejdere et overblik over dine fremtidige feriedage, så de altid kan se hvor mange dage de har til gode og hvor mange dage, som de allerede har lagt ind.
*https://sst.dk/da/Viden/Forebyggelse/Mental-sundhed/Stress/Tal-og-fakta
** https://stresslaege.dk/trivsel/det-koster-en-stressramt-medarbejder/
Løn og HR er bare nemmere med Salary
Få det fulde overblik over Salary HR administration, for med løn og HR samlet ét sted, får du en mere enkel hverdag.
Læs mere om HR administrationPrøv Salary gratis