Bogføring af løn er en af dine absolut vigtigste arbejdsopgaver, når du skal føre regnskab i en virksomhed.
Korrekt bogføring hjælper dig med at holde styr på dine udgifter, give dig et overblik over virksomhedens helbred og sikrer, at dine ansatte får deres løn til tiden.
Hvis du begår fejl i bogføringen, kan det være en meget besværlig og dyr proces at skulle rette op på fejlen. Du bør derfor sikre dig, at du har helt styr på, hvordan bogføring af løn gøres korrekt.
Derfor har vi hos Salary lavet en kort guide til, hvordan du lettest kan holde styr på din bogføring – og slipper for roderi og hovedpiner.
Hvad er den bedste måde at bogføre løn?
Det er vigtigt, at dit regnskab er overskueligt. På den måde kan du vide dig sikker på, at der er penge i firmakontoen og alle udgifter er dækket.
Der er ikke en endegyldig “rigtig” måde at lave bogføring af løn – der er flere måder at bogføre på. Enkelthed og overblik er nøgle til et godt regnskabsark. Helt konkret, handler det typisk om, at du ikke skal oprette for mange poster i dit Excel-ark eller andet regnskabssystem.
Prøv Salary gratis
Begreber ved bogføring af løn
Der er ydermere mange forskellige begreber, som du skal kende, når du laver bogføring af løn. De vigtigste er bruttoløn, nettoløn, A-skat, ATP, debet og kredit.
- Bruttoløn er den samlede løn, som du udbetaler. Det vil sige, at den dækker over alle udgifter til løn, inklusiv A-skat, ATP, AM-bidrag, pension, feriepenge m.m.
- Nettoløn er selve den løn, som din medarbejder får indbetalt på sin bankkonto.
- A-Skat er indkomstskat af en medarbejders løn, hvis det er deres primære indtægt.
- ATP, eller ATP Livslang Pension, er en lovpligtig pensionsordning for alle lønmodtagere.
- En debetkonto er en omkostningskonto med en debetsaldo. Det vil sige, at et højere tal er ensbetydende med større omkostninger. Et beløb krediteres, når det bliver overført fra en debetkonto.
- En kreditkonto derimod er en passivkonto, der viser virksomhedens gæld eller skyldte beløb. Et beløb debiteres, når det bliver overført fra en kreditkonto.
- Både debet og kredit er en del af det, man kalder det dobbelte bogholderi. Det vil sige, at alle beløber skal bogføres to gange: en gang i debet og en gang i kredit.
Debet og kredit balance ved bogføring
Når du skal lave bogføring af løn, skal du sørge for, at der er balance i dit regnskab. Det gør du ved at gennemgå debet og kredit, så du ved, at beløbet stemmer overens.
En normal bogføring af løn og A-indkomst kan derfor se ud således:
Bogføring af løn i Salary – Trin for trin
Løn skal være let med Salary. Derfor har vi taget mange af de udregninger og indtastninger ud af dine hænder.
Vi sørger automatisk for al bogføring, hvis du integrerer Salary med et regnskabsprogram som Billy, Dinero, E-conomic, Xena, eller Uniconta og lader os lave betalingerne med NETS. Selv uden denne integration, vil Salary hjælpe dig med at bogføre løn ved at lave de relevante bilag for dig, som du så selv kan bogføre manuelt.
Salary sørger dermed for, at alle poster bogføres korrekt og overskueligt. Når dine medarbejdere har fået løn, sørger vi også for at indbetale A-skat, AM-bidrag og ATP. Herefter opretter programmet et passende bilag, der enten overføres automatisk til dit regnskabsprogram eller som du kan finde i Salary.