Du er nok ikke blevet selvstændig for at lave administrativt arbejde. Men det er ikke desto mindre vigtigt. Når der er styr på det administrative, har du meget mere tid til at fokusere på det arbejde, du tænder allermest på.
Som selvstændig har du helt sikkert nok at se til med at finpudse dit produkt og dermed få din virksomhed til at vokse, så den kan blive en bæredygtig forretning. Men ud over store visioner og kreativitet, er de praktiske rammer om din tilværelse som selvstændig også uhyre vigtige. De er som den smørelse, der skal få tandhjulene til at dreje rundt på de selvstændiges vej. Så som selvstændig, er det ikke her, du skal springe over, hvor gærdet er lavest, hvis du er blevet selvstændig med henblik på at skabe en indbringende forretning.
Her er seks trin, du hurtigt kan få på plads, så du som selvstændig får mere tid til det egentlige arbejde.
Prøv Salary gratis
1. Få styr på skattefar fra starten
Indberetning til SKAT kan være nervepirrende. Især når du først bliver selvstændig.
For at lindre din frygt – og undgå hovedpiner lige op til årsopgørelsen – er det en god idé, at du sætter dig grundigt ind i skattereglerne tidligt. Hvis du i forvejen har styr på din moms, restskat, fradrag og selvangivelse, undgår du at stresse mere end nødvendigt, når der er
deadline for indberetning til SKAT.
Du kan blandt andet få det fulde overblik over faktureringer, moms og skatteregnskab med Billy’s regnskabssystem. Som selvstændig virksomhed er der meget at se til, så hvorfor ikke lette regnskabsdelen? Programmet hjælper dig til at få styr på alt fra faktureringer til momsafregning.
2. Som selvstændig virksomhed: få et system for dine dokumenter
Et andet godt råd er, at du allerede fra starten har lavet et system for, hvordan du organiserer dine dokumenter.
Du kan bruge fysiske ringbind eller lave digitale mapper på computer eller i skyen. Så skal du bare sørge for, at du får dokumentation på alle dine udgifter og indtægter. Med programmer som Google Drive eller Contractbook kan du tilgå dine vigtige dokumenter hvor som helst.
Husk at gemme dine kontrakter, kvitteringer og andre vigtige papirer i overskuelige mapper, som du nemt kan finde rundt i. Så slipper du for at stå måneder senere og prøve at hitte rede i, hvor det nu var, den der kvittering for dit hæve-sænkebord nu er forsvundet hen.
3. Bliv selvstændig og automatiser din lønadministration
Hvis din nye virksomhed er et Aps er du ansat i din egen virksomhed og skal lave løn som arbejdsgiver for dig selv og dine andre eventuelle ansatte. Men med ansatte kommer også mere administration.
Det får dig måske til at tænke, at du vil blive begravet i en masse administrative hurdler, såsom lønadministration. Men det behøver det slet ikke.
Med et automatiseret lønsystem som Salary.dk får du et brugervenligt og overskueligt program, der kan automatisere lønhåndteringen og minimere indtastning. Det sikrer, at alting bliver gjort rigtigt – og frigiver tid til de ting, du brænder for.
Prøv Salary gratis
4. Bliv sikret for livet med pension
Selvom alle danskere er dækket af folkepensionen, glemme mange selvstændige selv at spare op til pension. Glemmer du pensionen, kan du risikere at skulle spænde livremmen markant ind, når du når pensionsalderen. Derfor er det godt, at du allerede tænker på pensionen fra begyndelsen af dit arbejdsliv.
Når du er erhvervsdrivende, ser mange deres virksomhed som deres opsparing for livet. Det kan dog være en risikabel beslutning. Du kan nemlig ikke vide, om din virksomhed på sigt vil blomstre eller gå ned. Fordel risikoen og tegn en pensionsordning, så du altid har noget at falde tilbage på. Grandhood er lavet til mindre virksomheder og er transparent og brugervenligt.
Pensionen hjælper dig ikke kun i din alderdom. Det er også en livsforsikring. Mister du arbejdsevnen sikrer din pension nemlig, at du har noget at leve for.
5. Effektivser din tid med klare arbejdsmetoder
Det er de færreste, der trives i en virksomhed, når arbejdsbyrden er ved at vokse til halsen. Mister du overblikket kan det føre til en stresset hverdag, der på sigt skader dig og din virksomhed.
En teknik til at gribe hverdagens mange gøremål an er Kanban-metoden. Nogle af de bedste på markedet til Kanban-metoden er Trello, som endda er gratis.
Kanban hjælper dig med at strukturere din arbejdsdag som et visuelt kort over arbejdsopgaverne. Ved at visualisere og kortlægge din arbejdsproces undgår du at blive forstyrret af andet arbejde, der kalder på din opmærksomhed.
Der findes forskellige online løsninger til et såkaldt “Kanban Board”, hvor du kan organisere og sortere opgaver, endda dele det med alle dine ansatte. Ved at vælge en fælles metode kan du hjælpe dig selv og dine ansatte til en bedre og mere tidseffektiv arbejdsdag.
6. Overvej nøje den forretningsmodel du bygger din virksomhed på
At haste igennem beslutningen omkring, hvilken forretningsmodel du bygger din virksomhed på, er ikke smart.
I dag bliver mange succesfulde og skalerbare virksomheder bygget på en subscription model. Det vil sige, at din kundebase er signet op til dit produkt eller ydelse over en given periode, og betalingen vil være altså tilbagevendende.
Der er mange fordele ved denne type forretningsmodel. Du starter ikke hver måned med et salgstal på ‘0’, men kan tværtimod planlægge frem i tiden og vide, hvornår du bør skrue op for salg.
Vores gode venner hos Billy har skrevet en udførlig guide om opstart af virksomhed, du kan læse, hvis du vil vide mere.
Prøv Salary gratis
Fandt du dit svar?
Vi har masser af viden, inspiration, og gode råd til selvstændige vi gerne vil dele med dig. Skriv dig op til at modtage vores bedste indhold hver måned her