Hvad er en lønseddel?

En lønseddel er medarbejderen dokumentation på, at lønnen er blevet beregnet korrekt og udbetalt retmæssigt.

Lønsedlen skal være skriftlig og indeholde oplysninger om:

  • Løn for den valgte periode
  • Periodens længde (typisk en måned)
  • A-skat og AM-bidrag, der er trukket fra lønnen
  • Medarbejderens navn, adresse og CPR-nummer
  • Virksomhedens navn, adresse og CVR-nummer

Udover de informationer, har du mere eller mindre frie rammer, som selvfølgelig afhænger af medarbejderens ansættelsesforhold

 

Forstå din lønseddel

Det kan måske virke svært og uoverkommeligt at forstå din lønseddel. Vi har dog lavet en fin guide, som gennemgår en lønseddel og beskriver, hvordan du kan forstå din lønseddel. Find guiden til at forstå din lønseddel her.

 

Eksempel på en lønseddel

En lønseddel kunne eksempelvis se ud som i ovenstående. Den øverste post vil altid være din bruttoløn/grundløn. Det er denne løn, som du aftaler med din chef, når du er fastansat.

Nederst, markeret med fed, står der, hvad du får udbetalt til din konto, og hvornår du får det udbetalt. Det er din nettoløn og er altså det, som du kan forvente går ind på din konto.

Derudover er der en masse andre poster. Hvis disse virker forvirrende, og du vil have dem gennemgået, så vil vi igen anbefale, at du læser vores gennemgang af lønsedlen her.

 

Gratis lønseddel-skabelon hos Salary

Hvis du selv vil lave en lønseddel, så har Salary lavet en gratis lønseddelskabelon. Det kan dog være kompliceret at få lavet denne korrekt og få indberettet og betalt retmæssigt til skattekontoen, overført til medarbejderens konto, betale ATP, Feriepenge m.m.

Virker det bøvlet? Hvorfor så ikke bruge Salary? Hos os kan du automatisk få dannet lønsedler, indberettet og betalt skat, ATP, pension, samt bogført m.m. til blot 19 kr pr. lønseddel. Hvis du er interesseret, så se mere om vores lønsystem og vores priser.

Undgå at vælge forkert