Skal du ansætte en medarbejder? Beregn løn og få overblik over økonomien, før du ansætter

Har din virksomhed travlt? Så er det måske tid til at ansætte en ny medarbejder. Men først er det vigtigt, at du har overblik over økonomien. Der er mange faktorer, der spiller en rolle i, hvad en medarbejder koster – og derfor skal du beregne løn.

I dette indlæg bliver du klogere på, hvordan du beregner løn. Du kan også se, hvordan et lønprogram kan hjælpe dig med automatisk at beregne løn.

Sådan beregner du løn manuelt

Hvis du vælger selv at håndtere lønnen i din virksomhed, kan du beregne løn i et regneark. Der er dog en række lovpligtige processer, du skal håndtere – blandt andet overførsel og udbetaling af penge, indberetning til SKAT, ferie, barsel, forsikringer, pension m.m.

Vælger du at håndtere din ansattes løn selv, kræver det, at du:

  • Kender medarbejderens timeløn, pensionsbidrag (firmapension) og trækprocent,
  • Kender alle satser for de instanser og fonde, du er forpligtet til at betale til (Samlet Betaling og ATP),
  • Husker at overføre penge, indberetninger og statistik hver måned,
  • Er i stand til at producere en lønseddel og
  • Kan opbevare data på din ansatte korrekt og sikkert i forhold til databeskyttelsesforordningen.

Når du laver løn, skal du desuden indberette en række oplysninger til forskellige instanser. Du skal informere skat om, hvor meget din medarbejder får i løn (eIndkomst). Du skal også indberette til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB), Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Barsel.dk, Finansieringsbidrag (FIB) og Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede (AFU).

Du indberetter disse ting via Samlet Betaling på Virk.dk. Hvis du er medlem af Dansk Erhverv, skal du årligt indberette den samlede lønsum for hver medarbejder. Derudover skal du også indberette til pensionsselskabet, hvis dine medarbejdere har firmapension.

Lønafregning og udbetaling

Når hele din lønberegning er lavet, skal du udbetale lønnen til dine medarbejdere. Udbetalingen kan klares med en simpel kontooverførsel. Du vil blive opkrævet Samlet Betaling og ATP – som du løbende indberetter til – via Digital Post.

Sidst, men ikke mindst, skal dine medarbejdere have en lønseddel sammen med lønnen. Lønsedlen skal indeholde beregningen fra bruttoløn til nettoløn. Den bør også løbende vise en status over medarbejderens ferieregnskab, så vedkommende kan se, hvor mange dage er opsparet og afholdt.

Der er mange ting at huske. Er du i tvivl, om manuel lønberegning er den bedste løsning for dig og din medarbejder? I så fald kan du i stedet vælge at bruge et lønprogram.

Automatisk lønberegning med lønprogram

Vil du gerne undgå bekymringer om overførsler af løn og indberetninger af løndata? Så anbefaler vi, at du bruger et lønprogram. Her kan Salary hjælpe dig.

Med Salarys lønsystem beregnes lønnen automatisk, og alle indberetninger og betalinger sker helt automatisk.  Når først din virksomhed og dine ansatte er oprettet i Salary, kan du endda sætte lønsystemet til at godkende lønnen automatisk, så du kun behøver gøre noget hvis der er ændringer.

Med automatisk beregning af løn slipper du for at håndtere alt fra betaling til indberetning og statistik. Lønprogrammet sørger altså for at lave indberetning og statistik samt alle betalinger til løn, ferie,  pension, og ATP.

Dine medarbejdere modtager deres lønseddel dagen før, de skal have løn. Pengene til månedens lønudgifter bliver automatisk hævet på din konto via Overførselsservice, og på den aftalte lønningsdag bliver alt automatisk effektueret.

Lønafregning og udbetaling med lønprogram

Når du tilmelder dig Salarys lønsystem, laver du en overførselsaftale. Det betyder, at Salary må hæve penge på din virksomhedskonto og udbetale løn til din medarbejder samt betale til pension, skat, ATP og feriepenge.

På den måde slipper du for at slås med overførsler og holde styr på årets weekender, søgnehelligdage og bankernes øvrige lukkedage, der falder samtidig med lønudbetaling. Salary klarer det hele for dig. 

Bruger du ikke Salary endnu, kan du oprette dig her.

Opret gratis