Hvad er en lønrapport?

En lønrapport er en rapport, som giver dig overblik over de samlede udbetalinger, som du har foretaget hos dit lønkørselssystem. Typisk opdeler man lønrapporten på medarbejderniveau og på virksomhedsniveau.

Medarbejderniveau

En lønrapport på medarbejderniveau giver dig et overblik over en medarbejders samlede løn, skat, ATP, pension m.m. Det betyder, at du eks. kan se, hvor meget skat, som er blevet betalt for den konkrete medarbejder i en given periode.

Virksomhedsniveau

En lønrapport på virksomhedsniveau giver dig et overblik over din virksomheds samlede lønudgifter, skat, ATP, pension m.m. Det betyder, at du eks. kan se, hvor meget skat, som er blevet betalt for din virksomhed i en given periode.

Eksempel på en lønrapport

For at vise forskellen på lønrapporter på medarbejder og virksomhedsniveau er herunder taget to eksempler med en rapport fra november 2020 til og med december 2020:

Medarbejderniveau

Virksomhedsniveau

Fordele ved en lønrapport

En lønrapport kan nemt bruges til at skabe sig et overblik over virksomhedens lønsituation. Den kan bruges til at budgettere for fremtiden eller holde de budgetterede lønudgifter op mod de reelle lønudgifter. Samtidig kan du få et overblik over alle de ting, som er blevet betalt/registreret gennem Salary, så hvis der skulle opstå et tvist, kan du altid finde dokumentation, som kan afgøre, hvorvidt der eksempelvis er blevet registreret den rette mængde timer til en medarbejder, om kørselsgodtgørelsen faktisk kom med i septemberlønnen m.m.

Lønrapporten er et godt værktøj, som gør det nemmere for dig at have styr på din virksomheds løn.

Sådan får du en lønrapport fra Salary

I Salary har du altid mulighed for at trække en række rapporter fra systemet, herunder lønrapporer på både medarbejder- og virksomhedsniveau. Hvis du vil læse om, hvordan man kan hente sådanne rapporter, så se mere i dette link.